انیمیشن
آموزش انیمیشن و نرم افزارهای مرتبط به علاقمندان
 
 
سه‌شنبه ٢٧ بهمن ۱۳۸۸ :: ۱٢:۳٧ ‎ب.ظ ::  نويسنده : یلدا نصیریان فرد

امیدوارم تا حالا پست ها رو کامل خونده باشید ،اینبار می خواهیم درباره action ها صحبت کنیم  .البته در پایان هم چند مثال از lip sync میگم تا این بخش هم خوب متوجه بشید .

این پروژه رو دانلود کنید :

 http://www.4shared.com/file/223117469/cabae024/Tutorial_56.html

1.png

action ها ، کلیپ های کوچکی هستند که توسط یه سری لایه یا لایه ها سازماندهی شدند .حالا چگونگی استفاده رو با هم بررسی میکنیم .

خوب ، پروژه رو دانلود کردید ؟ برای اینکه پنجره action رو ببینید   Window->Actions

برید یا از کلید های میانبر ctrl+k استفاده کنید .حالا با این پنجره روبرو میشید .

2.png

اولین بخشی که در این پنجره به چشم می خوره "--- Mainline ---" هست ، که این یک action نیست بلکه نمایش دهنده time line اصلی هست .

خوب گزینه های پایینی هر کدام یک action هستند ، با دوبار کلیک کردن بر روی گزینه step این action را انتخاب می کنیم ؛از کجا بفهمیم که این action فعال شده ؟ اگر به فلش قرمز رنگی که در کنار step بوجود آمده دقت کنید از فعال بودن مطمئن خواهید شد و در این لحظه امکان ویرایش و اعمال تغییرات در key frame های این action  که در time line  قابل رویت هست وجود خواهد داشت . 

3.png

وقتی یک action را فعال می کنیم ، نوار time line تغییر رنگ میدهد برای اینکه به شما یادآوری کند که در time line اصلی نیستید و نام action فعال شده نیز در بالای پنجره time line ظاهر میشود ؛ برای اینکه بخواهید به time line اصلی بازگردید باید روی "--- Mainline ---" دوبار کلیک کنید .action های دیگه رو هم امتحان کنید .

خوب حالا روی "--- Mainline ---" دوبار کلیک کنید و به فریم 3 بروید و روی گزینه wave یکبار کلیک کنید تا مثل زیر بشه :

(2) 4.png

حالا با استفاده از گزینهinsertreference.gif Insert Reference این action رو به time line اضافه کنید ،توجه کنید که طول action در time line دیده می شود .

5.png

action ها می توانند حالت overlap  داشته باشند (روی یکدیگر بیافتند) ؛ به فریم  12 برید و مجددا در حالیکه "--- Mainline ---" فعال هست روی Squat یکبار کلیک کنید و بعد هم از طریقinsertreference.gif Insert Reference به time line اضافه کنید ،خوب حالا اگر play کنید  هر دو action با هم اجرا می شوند .

6.png

گزینه insert copy تنها key frame را به time line کپی می نماید .

می تونید برای تمرین به فریم 40 برید و هر سه action رو اضافه کنید و نتیجه رو ببینید .

خوب حالا می خواهیم مزیت استفاده از action ها رو در انیمیت ببینیم .

به فریم 66 برید و action بنام step  رو به time line اضافه کنید ، به فریم 78 (جایی که step اولی تمام شده ) رفته دوباره اینکار رو تکرار کنید ،به فریم 90 (جایی که step دومی تمام شده) رفته و مجدد این کار رو تکرار کنید .با این کار این action  سه بار پشت هم تکرار شد ،

7.png

 حالا به فریم 66 رفته و در کانال layer translate یک key frame اضافه می کنیم ، سپس به فریم 102 رفته و از طریق ابزار translate ، کاراکتر را جابجا می کنیم .

8.png

9.png

حالا play کنید .

 http://www.4shared.com/file/223113334/4351e90e/Tutorial_56.html

خوب حالا حتما یه مبحث براتون مبهم باقی مونده ، اون هم چگونگی ایجاد یک action هست که خیلی راحته .

 وقتی کاراکترتون کامل شد ،با استفاده از گزینه new action  در پنجره action ، یک action  جدید ایجاد می شود که در کنارش هم علامت فلش قرمز به نشانه فعال بودن وجود دارد (اگر action ایجاد شده ولی فعال نیست کافیست دوبار روی آن کلیک کنید) حالا هر کاری ( راه رفتن ، دویدن ، پریدن و .... ) را که در طول انیمیت می خواهید زیاد استفاده کنید اینجا انجام دهید و بعد بر روی "--- Mainline ---" دوبار کلیک کنید تا به time line  اصلی برگردید و هر کجا که خواستید این action را اضافه کنید . از این طریق در زمان شما صرفه جویی می شود .

 lip sync :

قابلیت استفاده از لایه هایی از نوع switch  در نرم افزار انیمه استودیو امکان ایجاد lip sync رو به راحتی برای شما میسر می سازد .

دو راه برای ایجاد lip sync وجود داره :

1. شما می تونید یک لایه switch  که شامل زیر لایه هایی متشکل از اشکال مختلف تلفظ حروف باشه رو داشته باشید مثل پروژه زیر :

http://www.4shared.com/file/223117483/b4ec24b4/Tutorial_51.html

10.png

چیزی که اینجا برای ما مهم هست تعداد لایه های فرعی نیست بلکه این برای ما مهمه که اولین لایه فرعی بازترین حالت دهان و آخرین لایه فرعی بسته ترین حالت دهان هست . خوب حالا روی لایه switch دوبار کلیک کنید و به قسمت switch رفته و گزینه source data رو انتخاب کنید (از این قسمت شما می توانید صدای مورد نظر خود رو به برنامه وارد کنید) و شما  این صدا رو که از زیر دانلود می کنید، انتخاب کنید و بعد ok  کنید .

http://www.4shared.com/file/223113945/7680ca89/clinton.html

خوب همانطور که می بینید نتیجه جادویی زیر حاصل میشه :(بر اساس آواها یکسری key frame ایجاد شده که قبلا توضیح دادم )

12.png

http://www.4shared.com/file/223113368/37905160/Tutorial_51.html

 

2. پروژه زیر رو دانلود کنید :

http://www.4shared.com/file/223117536/26b063c7/Tutorial_52.html

13.png

این پروژه رو خوب بررسی کنید ، این بخش مثل بخش قبلی نیست و در اینجا بر اساس برنامه نویسی زبان Papagayo صورت گرفته که در پست های قبلی براتون توضیح دادم ولی روش معمول و پر استفاده همون روش بالا هست .

http://www.4shared.com/file/223113318/78d1c7a7/Tutorial_52.html

http://www.4shared.com/file/223113948/831b634/vista.html فایل Papagayo

خوب دیگه منتظر چی هستید ؟مژه کاراکترهاتون آماده اند ؟پس شروع کنید حرکت های مختلف رو انیمیت کنید .(حتی می تونید همه حرکات رو در action ذخیره کنید تا بعدا استفاده کنید )

با انرژی باشید

 



موضوع مطلب : آموزش انیمیشن / آموزش anime studio / action / lip sync