انیمیشن
آموزش انیمیشن و نرم افزارهای مرتبط به علاقمندان
 
 
۱۳۸۸/٩/۱٧ :: ٩:٥٧ ‎ق.ظ ::  نويسنده : یلدا نصیریان فرد

دوستای عزیز اینبار می خواهیم سراغ جعبه style,draw وfill  بریم ولی برای این کار لازم هست که یه طرحی داشته باشیم تا کارهایی مثل رنگ آمیزی و ... انجام بدیم پس اول یه طرح با استفاده از جعبه tools بخش draw  آماده می کنیم ، خوب اگه یادتون باشه در پست قبلی گفتم برای ایجاد یک shape  ما به یک لایه نیاز داریم که همونطور که در جعبه layers  میبینید ما یک لایه بصورت پیش فرض داریم خوب پس بریم سراغ کشیدن طرحمون ، ما قصد داریم یه دایره بکشیم با استفاده از ابزار oval یا بیضی ، برای این کار کافیه از جعبه tools روی این ابزار کلیک کنیم یا از صفحه کلید دکمه " L " رو فشار بدید و بعد با drag کردن در محیط کار (مستطیل آبی رنگ) بیضی رو رسم کنیم ولی دوستای خوبم توجه کنید که ما هدفمون دایره بود و برای کشیدن دایره کافیه هنگام drag  کردن همزمان کلید  shift رو هم نگه داریم ،

(2) 1.png

 نکته دیگه این هست که هنگام استفاده از ابزار oval  دو گزینه در بالای پنجره اصلی وجود دارند به نامهای : "Auto fill" و "Auto outline" که در واقع برای تنظیم رنگ آمیزی و خط دور بصورت اتوماتیک در checkbox این دو گزینه را تیک می زنیم . خوب ممکنه دایره ای که کشیدیم مورد دلخواه نباشه کافیه در حالیکه تمام نقاط دایره در حالت انتخاب هستند(نقاط متشکل قرمز رنگ می شوند و این عمل با ctrl + a  انجام میشه ) کلید DEL  رو از صفحه کلید بزنید و یکبار دیگه رسم کنید یا از منوی EDIT ، Undo  رو انتخاب کنید و یا از ctrl + z  استفاده نمایید .

خوب بهتره قبل از اینکه بریم سراغ رنگ آمیزی ، یه نگاه سریع به draw داشته باشیم که خیلی ساده هست .

DRAW

lm_select_points.gifselect points : این ابزار برای انتخاب نقاط مورد استفاده قرار میگیرد ، اگر روی یک نقطه کلیک کنیم یک نقطه ، اگر دور کل نقاط با درگ کردن کادری بکشیم کل نقاط ، اگر روی خط دور یک shape کلیک کنیم کل نقاط ،اگر داخل یک shape رنگ آمیزی شده کلیک کنیم کل رنگ آن انتخاب میشود .(کلید میانبر G)

در استفاده از این ابزار با نگه داشتن کلید shift  امکان انتخاب نقاط را با تک تک کلیک کردن روی نقاط shape  خواهیم داشت ،  با نگه داشتن کلید ctrl زمانیکه نقاط زیادی داریم و انتخاب یک نقطه سخت است دقت مان برای انتخاب یک نقطه خاص بیشتر شده ، با نگه داشتن کلید alt و فعال کردن گزینه lasso mode از منوی پایین منوی اصلی می توانیم با درگ کردن محدوه خاصی از یک shape را انتخاب کنیم .

lm_translate_points.giftranslate points : اگر همه نقاط یک shape در حال انتخاب باشند از این ابزار برای جابجایی استفاده میشود و همچنین اگر طبق شکل زیر دو نقطه از یک shape  انتخاب شود با نگه داشتن کلید shift  از صفحه کلید ، نقاط منتخب فقط در جهت عمودی و افقی حرکت میکنند . اگر یک shape  داشته باشیم که باز باشد با انتخاب و درگ کردن نقطه مورد نظر به نقطه دیگر (در صورت فعال بودن گزینه auto weld از منوی پایین منوی اصلی) جوش می خورد (بهم می چسبند ) اسم این خاصیت ، خاصیت welding یا بهم چسبیدگی هست . (کلید میانبر T)

lm_scale_points.gifscale points : در صورتی که گروهی از نقاط انتخاب شده باشند کادر قرمز رنگی دور shape  ظاهر میشود که با درگ کردن اندازه shape  بزرگ و کوچک میشود .(کلید میانبر S)

lm_rotate_points.gifrotate points : جهت چرخش shape  بر اساس محور میباشد ، با نگه داشتن کلید shift  چرخش ها ضریب 45 درجه انجام میشود .

lm_add_point.gifadd points : جهت اضافه کردن نقاط میباشد ،کافی است برای استفاده از این ابزار یکبار کلیک کرده و بعد از آن نقطه درگ کنیم و به همین ترتیب ادامه دهیم تا shape  مورد نظر ( سر کاراکتر ، لباس و ... ) حاصل شود .(کلید میانبر A)

lm_delete_edge.gifdelet edge : برای از بین بردن نقاط یا خط دور میباشد ، این عمل با استفاده از کلیدهای back sapce , delet  از صفحه کلید هم انجام میشود .اگر یک shape رنگ شده داشته باشیم و از این ابزار استفاده کنیم خود shape هم از بین میرود .(کلید میانبرD)

lm_curvature.gif Curvature : با استفاده از این ابزار می توانیم یک نقطه را اگر تیز است نرم کنیم و بالعکس . این عمل با درگ کردن روی نقطه انجام میشود .(کلید میانبر C)

lm_magnet.gifMagnet  : این ابزار شباهت زیادی به translate دارد ولی با این تفاوت که محدوده ای را که این ابزار انتخاب میکند گروهی از نقاط میباشد که جابجا میکند و این محدوده از طریق گزینه magnet radius قابل تنظیم است .(کلید میانبر X)

lm_freehand.gifFreehand :این ابزار امکان کشیدن shape های مرکب و سخت را تنها با درگ کردن امکان پذیر میسازد . در منوی پایین منوی اصلی این ابزار درای یک منوی بازشو میباشد که شامل تنظیمات گره هایی هست که از درگ کردن این ابزار ایجاد شده اند .(کلید میانبر F)

lm_rectangle.gifRectangle : برای کشیدن مستطیل بکار میرود ، درصورت نگه داشتن کلید shift  و درگ کردن مربع حاصل میشود.(کلید میانبر E)

lm_oval.gifOval :برای کشیدن بیضی بکار میرود ، درصورت نگه داشتن کلید shift  و درگ کردن دایره حاصل میشود.(کلید میانبر L)

lm_arrow.gifArrow : برای کشیدن فلش بکار میرود .

lm_shear_points_x.gifShear Points X :حالت قیچی در راستای محور X .

lm_shear_points_y.gif Shear Points Y: حالت قیچی در راستای محورY.

lm_perspective_points_h.gifPerspective Points H :ابزاری جهت چرخش گروهی از نقاط در راستای افقی با رعایت پرسپکتیو ، این حالت در این نرم افزار شبیه به چرخش در فضای سه بعدی است ولی خاطرمان باشد که این نرم افزار دوبعدی است .

lm_perspective_points_v.gifPerspective Points V : ابزاری جهت چرخش گروهی از نقاط در راستای عمودی با رعایت پرسپکتیو .

lm_bend_points_h.gif Bend Points H: خمیدگی گروهی از نقاط با درگ کردن به بالا و پایین .

lm_bend_points_v.gifBend Points V:خمیدگی گروهی از نقاط با درگ کردن به چپ و راست .

lm_noise.gif Noise: ایجاد تغییرات و تغییر زاویه گروهی از نقاط در جهات مختلف .زمانیکه شما یک آبجکت را COPY/PASTE  میکنید برای اینکه عینا شبیه هم نباشند از این ابزار استفاده می کنیم .

lm_peak.gif Peak: برای تیز کردن نوک های نرم استفاده میشود ..(کلید میانبر P)

lm_smooth.gif Smooth:بر خلاف PEAK برای نرم کردن نوک های تیز بکار می رود ..(کلید میانبر M)

 lm_flip_points_h.gif Flip Points Horizontally: برگردان کردن گروهی از نقاط در راستای افقی .

lm_flip_points_v.gif Flip Points Vertically: برگردان کردن گروهی از نقاط در راستای عمودی .

  FILL  و STYLE

خوب نوبت به رنگ آمیزی رسید ، حالا در حالیکه دایره در حال انتخاب از بخش FILL گزینه create shape  lm_create_shape.gif رو انتخاب می کنیم یا از صفحه کلید دکمه " u " رو می زنیم .

2.png

خوب حالا بهتره فهرست وار پیش بریم و با هر کدوم از بزار آشنا بشیم .

lm_select_shape.gif  select shape : از این ابزار برای انتخاب shape ها استفاده می کنیم  و اگر چندین shape  داشته باشیم با انتخاب این ابزار و نگه داشتن کلید ctrl و استفاده از کلیدهای up/down توانایی انتخاب shape های مختلف رو خواهیم داشت .

lm_create_shape.gif create shape : ابزاری هست که محدوده مشخصی رو که انتخاب شده رنگ می کنه یا برای تنظیم  خط دور shape ها مورد استفاده قرار می گیره . توجه داشته باشید که محدوده ، منظور بخشی است که highlight  میشود یعنی با خط قرمز رنگی مشخص میشود و هر گونه که محدوده انتخاب شود رنگ آمیزی و خط دور تابع آن میباشد .

همانطور که در عکس های زیر می بینید در یکی محدوده کل shape انتخاب شده و در دیگری تنها بخشی از خط دور یا out line .

5.png

6.png

خوب نمی پرسید shape  بالا چجوری رنگ شد ؟حالا نوبت این رسیده که بخواهیم با تنظیمات رنگ و خط دور و افکت ها آشنا بشیم تا رنگ مورد دلخواه یا ... برای shape موجود رو انتخاب کنیم ، همونطور که می دونید این تنظیمات در جعبه style قرار داره .

stylewnd.png

اگر جعبه style رو به 6 بخش تقسیم کنیم یاد گرفتنش آسونتر میشه ،از خود راضی

current shape : در این بخش شما می تونید با کلیک بر روی منوی بازشو styles , shapes  هایی رو که ایجاد کردید با دیدن اسمشون انتخاب کنید .در این مورد بیشتر توضیح خواهم داد .

fill : در این بخش تنظیمات رنگ آمیزی وجود داره ،اگر شما روی باکسی که در مقابل fill color  قرار داره کلیک کنید (این باکس نشان دهنده رنگ shape هست) با این پنجره مواجه میشید ،

colorpicker.png

در این پنجره ، بخش بزرگی به  color saturation & brightness اختصاص داده شده که برای تنظیم درجه روشنی و یکدستی یا خلوص رنگ بکار میره . نواری که در کنار این بخش قرار داره به اسم  color hue هست که برای انتخاب رنگ دلخواه بکار میره ،نوار بعدی alpha level هست که در واقع درجه شفافیت رنگ رو مشخص می کنه(transparencey ) و مستطیل کوچکی که اون بالا قرار داره شامل دو بخش هست که بالایی رنگی رو نشون میده که ما الان در حال انتخاب اون هستیم و پایینی رنگی رو نشون میده که shape  ما قبلا به اون رنگ بوده یعنی مثلا در اینجا قبلا shape  قهوه ای بوده و ما الان رنگ سبز رو براش انتخاب کردیم . پایین این مستطیل هم تنظیماتی جهت اعمال تغییرات دستی یا manual  رنگ وجود داره .

پس برای رنگ کردن :

1.انتخاب shape

2.create shape یا u  را می زنیم

3.رنگ مورد دلخواه رو از جعبه style بخش fill  انتخاب می کنیم (یا افکت مورد نظر)

4.از کیبرد کلید space رو می زنیم .

توجه کنید که در جعبه style بخش fil ، گزینه Enable fill فعال باشه .

در این بخش منوهای effects  هم وجود داره که اگر روی آنها کلیک کنید و باز بشه بخشهای مختلفی با تنظیمات خیلی ساده شامل  : shaded , soft edge , splotchy ,spots , halo , gradient و image texture میباشد . (بد نیست اینبار خودتون این گزینه ها رو تست کنید و متوجه عملکردشون بشید ، هر مشکلی که داشتید از من بپرسید )

نکته : دوستهای عزیز ، تغییراتی که با افکت ایجاد می کنیم تنها در خروجی نهایی قابل رویت هستند پس اگر افکت ها رو اجرا کردید و تغییری ندیدید نگران نباشید با فشردن همزمان کلیدهای ctrl + R  یا از منوی file گزینه Render  را انتخاب کنید تا نتیجه نهایی کارتون رو در یک فریم ببینید .

out line : در این قسمت هم تنظیمات خط دور را داریم ، اول باید دقت کنیم که گزینه  Enable outline  فعال باشه (تیک خورده باشه ) ، اگر روی باکس جلوی Line color کلیک کنید پنجره ای باز میشود که می توانید تنظیمات رنگ خط دور را انجام دهید و با انتخاب عدد در بخش پایینی یعنی Line with  می توانید پهنای خط دور را تنظیم کنید ، البته این کار از طریق lm_line_width.gif در بخش fill از جعبه tools نیز امکان پذیر هست . همانطور که می بینید باز هم بخش effect  داریم که شباهت های زیادی به بخش effect  در fill دارد ، افکت های مثل : shaded , soft edge , splotchy ,spots , halo , gradient و image texture و sketchy و angled pen .

در بخش out line  مستطیلی با نام NO BRUSHES  هست که اگر روی این قسمت کلیک کنید پنجره ای باز میشود که شامل تنظیمات نوک قلم میباشد .

 نکته :  (2) layeropt.gif جعبه style بخش fill و out line برای ایجاد تغییرات تنظیمات افکت ها میباشد .

Styles : این بخش یکی از مهمترین بخش های این نرم افزار هست ، از این طریق شما می توانید style های متفاوتی را روی یک shape  اجرا کنید ، بیشتر توضیح می دهم ، اگر خاطرتان باشد ما در بالا یک روش برای رنگ کردن shape  گفتیم ولی از این طریق ما تنظیماتی را که انجام دادیم فقط یکبار برای یک shape  می توانیم استفاده کنیم ولی اگر برای هر تنظیماتی که انجام می دهیم یک style  تعریف کنیم و برای style  نام گذاری انجام دهیم باعث راحتی کار ما شده و از این طریق اگر رنگی به رنگ پوست آماده کنیم و این کار در قالب یک style صورت پذیرد سبب می شود تا هر موقع که ما احتیاج به رنگ پوست داشتیم از این style  استفاده کنیم اما اینکه مراحل ایجاد یک style  چگونه است را با هم بررسی می کنیم .

1. از جعبه style  بخش current shape روی منوی style کلیک کرده و new را انتخاب می کنیم و بعد در بخش  style name  نام style  را می نویسیم مثلا skin (پوست) و بعد تنظیمات دلخواه رو انجام میدهیم تا رنگ پوست حاصل شود و بعد تنظیمات خط دور ، به همین ترتیب می توانیم برای لباس کاراکتر یا فضای اطراف و .... style تعریف کنیم  .

2.shape  مورد نظر مثلا صورت کاراکتر رو انتخاب می کنیم .

3.از جعبه style به بخش styles رفته و از بخش applied styles روی منوی بازشو کلیک می کنیم و نام style مورد نظر رو انتخاب می کنیم .(skin)

نکته :از این  style  می توان برای رنگ آمیزی دست و ... استفاده کرد که با انتخاب shape دست و apply کردن (تایید کردن ) از بخش applied styles رنگ آمیزی دست هم انجام میشود .
 نکته : می توان برای یک  shape دو style رو از  بخش applied styles  انتخاب کنیم . مثلا یکی شامل تنظیمات رنگ و خط دور و دیگری شامل تنظیمات افکتها .

other : در این بخش شما می توانید style یک shape را کپی و برای shape دیگری paste  کنید و یا به حالت اول یا پیش فرض (default) برگردانید .

مثال : دو shape در دو لایه مختلف بکشد در لایه اول دایره و در لایه دوم مستطیل ، دو style تعریف کنید style اولی به اسم s1  شامل رنگ و خط دور دلخواه ، style دومی با اسم s2   شامل افکت spots یا هر چیز دیگری . حالا به لایه دایره رفته ، shape  را انتخاب کرده و در بخش applied styles از منوی اول نام s2 و از منوی دوم نام s1 را انتخاب می کنیم .خوب اگر ctrl + r  رو بزنید و خروجی رو ببینید متوجه میشوید که دو style  با هم روی shape دایره اجرا شدند . حالا دایره را انتخاب و بعد از بخش other  کپی را می زنیم و به لایه مستطیل رفته و مستطیل را انتخاب و paste  را می زنیم ، اگر دوباره خروجی را نگاه کنیم هر دو لایه دارای style مشابهی هستند .

color swatches : بخش نمونه رنگهاست که شامل یک منوی بازشو میباشد که شامل یک سری نمونه رنگ آماده هست و بخشی به نام  custom image ،  از این بخش تصویر مورد دلخواه را انتخاب کرده تا رنگ مورد نظر از آن تصویر را استفاده نمایید .(دقتش زیاد نیست )

نکته : توجه داشته باشید که اعمال همه این تغییراتی در صورتی است که shape  در حال انتخاب باشد .

خوب برگردیم به ادامه بخش fill  از جعبه tools :

lm_paint_bucket.gif paint bucket : ابزاریست برای رنگ آمیزی محدوده ای که بسته باشد . رنگ آمیزی با این ابزار خیلی ساده و سریع تنها با کلیک کردن در محدوده مورد نظر که بسته است صورت می گیرد .اگر قسمتی از خط دور باز مانده باشد shape  رنگ نمی شود .

7.png

8.png

خوب ، همانطور که در عکس های بالا میبینید x قرمز نشان دهنده مکانی است که ما در حین استفاده از این ابزار برای رنگ آمیزی کلیک کردیم و مشخص است در صورتی که خارج shape کلیک کنیم shape رنگ نمی شود . به عکس های زیر دقت کنید و تمرین کنید .

11.png

12.png

13.png

چون shape باز مانده رنگ نمی شود .

 

 

lm_delete_shape.gif delet shapes : این گزینه برای از بین بردن رنگ و خط دور بکار میرود که با کلیک کردن روی رنگ یا خط دور اعمال میشود .

نکته : در این نرم افزار رنگ و خط دور جدا از نقاط بوده یعنی وقتی از این ابزار استفاده می کنیم نقاط باقی می مانند درصورتیکه بخواهیم کل shape  پاک شود ctrl + a و بعد del را از صفحه کلید بزنید .

lm_line_width.gif line width : پهنای خط دور را تنظیم میکند ، اگر یکی از نقاط shape  رو انتخاب کنید و از این ابزار استفاده کنید با درگ کردن به چپ و راست می توانید پهنای خط رو تغییر دهید و اگر قصد داشتید تمام نقاط پهنای یکسان داشته باشند همه را انتخاب کرده و بعد تغییر دهید .(کلید میانبر line width ، کلید W  هست)

lm_hide_edge.gif hide edge : گاهی اوقات تمایل دارید در shape یک قسمت خط دور نداشته باشد پس برای استفاده از این ابزار اول shape رو رسم می کنیم ، خط دور دلخواه رو تنظیم می کنیم ، قسمتی رو که نمی خواهیم خط دور داشته باشه با انتخاب این ابزار یا فشردن کلید H و کلیک بر روی خط مورد نظر آنرا نامرئی می کنیم.

(2) 16.png

lm_lower_shape.gif lower shape : اگر دو shape داشته باشیم روی هم ، با انتخاب این ابزار ، shape که روی shape دیگری قرار دارد به زیر منتقل می کنیم .

(2) lm_raise_shape.gif raise shape : برعکس بالایی عمل می کند .

نکته : در حین استفاده از lower/raise shape ، با نگه داشتن همزمان کلید shift و کلید up/down ، د shape  مورد نظر را به بالاترین یا پایین ترین مکان منتقل می کنیم.

 رنگ آمیزی shape های مرکب

فکر کنید یه همچین شکلی دارید

(2) 17.png

 اگر بخواهیم این شکل که مرکب از جزء های دیگه هست رنگ کنیم با مشکل مواجه میشیم چون این نرم افزار توانایی رنگ کردن این شکل رو نداره و اگر ما طبق معمول کل shape  رو انتخاب و بعد بخواهیم رنگ کنیم تنها خط دور رنگ می گیره ،

(2) 18.png

در واقع به این علت هست که نرم افزار نمی تونه مرز مشخصی رو برای این شکل در نظر بگیره ، چه میشه کرد ؟

1. همه نقاط shape  رو انتخاب کنیم بجز نقطه ای که روی مرز بین دو shape  قرار داره .

(2) 19.png

2. فقط نقاط shape بالایی یا پایینی رو انتخاب کنیم (با نگه داشتن کلید shift و انتخاب کردن تک به تک نقاط از طریق select points  در بخش draw از جعبه tools)

(2) 21.png

رنگ آمیزی ترکیبی

برای رنگ آمیزی shape  به شکل زیر که شامل دو سوراخ هست چه باید کرد سوال

(2) 22.png

 کافیه کل shape  (مستطیل) رو انتخاب و  با نگه داشتن کلید shift و انتخاب کردن تک به تک نقاط (دایره و .. )  از طریق select points  در بخش draw از جعبه tools ، مرز و محدوده را مشخص کرده تا رنگ بشه .

خوب امیدوارم خوب متوجه شده باشید ، هر اشکالی پیش اومد حتما مطرح کنید .

این دو تا تمرین رو هم انجام بدید تا خوب یاد بگیرید .لبخند

(2) 23.png

(2) 26.png

با انرژی و شاد باشید .چشمک



موضوع مطلب : draw / fill / style / آموزش anime studio