انیمیشن
آموزش انیمیشن و نرم افزارهای مرتبط به علاقمندان
 
 
۱۳۸۸/۱٠/۱٢ :: ٧:٢٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : یلدا نصیریان فرد

دوستهای خوبم می خوام سراغ پست بعدی برم ولی سوال نپرسیدن های شما منو نگران می کنه ، اگر سوالی در هر پست دارید تا پست جدیدی رو شروع نکردم برام بنویسید تا انباشته نشه و من با انرژی بیشتری به شما پاسخ بدم .

خوب موضوع این پست در رابطه با پنجره layer setting(همونی هست که در پست anime studio-2 گفتم ولی نه کامل) هست .

layer setting (2) layeropt.gif

خوب اگر در پنجره layers  روی گزینه layer setting کلیک کنید ، پنجره جدیدی باز خواهد شد که شامل گزینه های :

(2) layeropt.png

general : این بخش برای انواع  لایه ها میباشد چون تنظیمات عمومی لایه میباشد ،یعنی شما هم برای لایه vector از این بخش استفاده می کنید و هم برای لایه image .

بعد از نوار نام لایه دو چک باکس را دیده میشه که

Hide in editing view : همون طور که از اسم این بخش پیداست شما می توانید با فعال کردن این بخش لایه مورد نظر را در حین انجام ویرایش مخفی کنید .خوب هدف چیست ؟ وقتی شما لایه های زیادی دارید که ممکنه باعثه سردرگمی و گیج شدن شما بشه این راه حل خوبیه مثلا استفاده از این گزینه برای لایه هایی مثل جزئیات BG(back ground)یا بافت ها (texture) یا لایه های ذره ای (particle ) یا ... .نکته ای که وجود داره این هست که با فعال کردن این گزینه لایه مورد نظر در ویرایش پنهان میشه در حالیکه در خروجی گرفتن (render) مخفی نیست .

Don't render this layer : این به معنیه خروجی نگرفتن از لایه مورد نظر هست خوب حالا این لایه می تونه چی باشه ؟ میتونه لایه هایی باشه که ما رو در انیمیت یک پلان کمک می کنن یعنی تصور کنید شما برای کشیدن و انیمیت یه آبجکت احتیاج دارید از یه سری خطوط کمک بگیرید ولی نمیخواهید که در خروجی کار دیده بشوند پس از همون ابتدا این گزینه رو برای لایه یا لایه های مورد نظر فعال می کنیم تا در خروجی نباشند .

Compositing Effects : در این بخش ابتدا یک چک اکس وجود دارد این چک باکس بنام  visibility میباشد .خوب حالا به یک نکته خوب توجه کنیدمن قبلا درباره  visibility براتون گفته بودم و اون مربوط میشد به علامت چشمهای کنار لایه ها که به معنای پدیداری یا عدم پدیداری مطلق لایه ها بود ولی این  visibility که بصورت چک باکس اینجا می بینید فرق می کند در این شما می توانید برای انیمه یک چراغ چشمک زن استفاده کنید، چجوری ؟ وقتی در فریم 1 هستید تیک این گزینه را فعال کنید و وقتی در فریم 10 هستید تیک این گزینه را بردارید و در فریم 20 تیک گزینه را فعال کنید و مجددا ... تکرار کنید .

خوب حالا گزینه Blur radius رو می بینید از طریق این گزینه افکت blur برای کل لایه اجرا میشود،  این گزینه در واقع حالت افکت camera focus را برای ما ایجاد می کند ، کم و زیاد کردن عدد این گزینه سبب تغییر فاصله کانونی می شود . 

نوبت به Opacity رسید که برای ایجاد حالت transparency استفاده میشه ، در حالتی که مقدار این گزینه 100 باشه شما تغییری احساس نمی کنید ولی هر چه به صفر نزدیک شوید تغییر رواحساس خواهید کرد ، این روش همان کار   visibility را برای ما انجام می دهد و این روش مناسب تر میباشد . 

در نهایت نوبت به دو چک باکس می رسد : "Flip horizontally" و "Flip vertically".

با فعال کردن این دو چک باکس کل لایه نسبت به خط افق (horizontally) یا خط عمود ( vertically) بر میگردد .توجه کنید که اگر این گزینه ها برای یک لایه از نوع group فعال شود در حالیکه چند لایه در زیر مجموعه خود دارد ، تمامی لایه های زیر مجموعه نیز بر می گردند .

option شامل گزینه های :

Rotate to follow path : اگر این گزینه فعال باشد این امکان را فراهم  می کند تا اگر یک آبجت مثل دایره در یک لایه داریم ،اگر  محور مختصات را در فریم های مختلف جابجا کنیم و این گزینه را برای لایه دایره فعال کنیم ،دایره بصورت اتوماتیک  پیرو  حرکت  محور مختصات خواهد بود . از این گزینه برای ایجاد فلش هایی استفاده می شوند که حرکت آبجکت دیگری را دنبال می کنند .

Rotate to face camera : با فعال بودن این گزینه لایه مورد نظر همواره در حالیکه رو به دوربین می باشد حرکت خواهد کرد ،از این بخش بیشتر برای دوربین 3d این نرم افزار استفاده می شود . 

Use HSV modifier image : این گزینه به شما کمک می کند تا از تصاویر دیگر در آبجکت خود استفاده کرده و علاوه بر آن رنگ شما به رنگ طوسی تمایل پیدا کند . در بعضی مواقع شما از اینکه آبجکت خود را یکدست رنگ کرده اید ناراضی هستید با انتخاب این گزینه تصویر مورد نظرتان را انتخاب کنید و نتیجه را ببینید در صورتیکه مورد پسند نبود با برداشتن یک تیک به حالت رنگ ساده اولیه برگردانید .

Scale compensation : این گزینه که بصورت پیش فرض فعال میباشد دارای این خاصیت می باشد که خط دور آبجکت با scale (کوچک و بزرگ کردن) ضخیم و نازک می شود ولی اگر این گزینه فعال نباشد با ایجاد scale تغییری در خط دور ایجاد نمی شود .

Immune to camera movements : با فعال کردن این گزینه می توان لایه هایی را که تمایل داریم در حین حرکت دوربین ثابت بمانند ، ثابت نگه داریم یعنی لایه مورد نظر را انتخاب و این گزینه را فعال می کنیم تا لایه ثابت بماند .لایه هایی مثل bg یانوشته .یا در مواقعی که می خواهیم دور یک کاراکتر بچرخیم و نیاز داریم مابقی آبجکت ها ثابت باشند .

Immune to depth of field :با فعال کردن این افکت آبجکت های موجود ظاهری چون blur خواهند داشت البته با فاصله های متفاوت از دوربین . شما می توانید این افکت را برای لایه های ذره ای غیر فعال کنید .

Layer blending mode :همانطور که می دانید تمامی لایه ها در نهایت با هم یکی شده و بر اساس ترتیب لایه چینی قرار می گیرند در این بخش روش های مختلف ترکیب لایه ها را خواهید دید ،اگر روی منوی کرکره ای این بخش کلیک کنید لیستی را خواهید دید هر یک از این آیتم ها شما را در ایجاد نور و سایه برای آبجکت مورد نظر کمک می کند . 

   shadows :در این بخش توانایی کنترل سایه افتان(shadow) , سایه داخلی آبجکت(shade) وجود دارد .

 Layer Shadow : این بخش برای کنترل تنظیمات سایه افتان یک لایه هست . این تنظیمات شامل

Shadow direction :از این طریق می توان زاویه سایه افتان را تنظیم کرد .

Offset: فاصله سایه افتان با آبجکت اصلی را مشخص می کند .

Blur:  مقدار نرمی و سختی دور سایه افتان را تنظیم می کند .

Expansion :تنظیم بیشترین دسترسی به shadow .این بخش در ایجاد هاله برای آبجکت بکار می رود .این تنظیمات را انجام دهید و نتیجه را ببینید :

Offset = 0, Blur = 8,  Expansion = 8

Shadow color :تنظیم رنگ سایه افتان .

جالبه یه سری نکات رو در رابطه با shadow بدونید :

1.این عکسی که میبینید رو در یک لایه vector بکشید یا هر چیز دیگری ولی برای تمرین این عکس مناسبه .

 

            (16) 1.jpg

 

2.به layer setting رفته و تنظیمات زیر رو انجام بدید .

 

         (3) 2.png

 

3.اگر از طریق ctrl+r یا render خروجی بگیرید نتیجه مشابه زیر خواهد بود .

 

            (8) 3.jpg

 

4.حالا تنظیمات رو مثل زیر تغییر بدید .

 

           (3) 4.png

 

5.خوب حالا نتیجه رو ببینید

 

          (2) 5.jpg

 

6.اینبار تنظیمات رو به این صورت تغییر بدید .

 

         (3) 6.png

 

7. نتیجه ؟

 

(2) 7.jpg

 

دوستای عزیز از مقایسه این حالات به نتایج خوبی می رسید حتما این کار رو انجام بدید .ضمنا شاید مشابه این ها رو قبلا دیده باشید که بصورت افکت استفاده شده .

 Layer Shading : در این بخش که شباهت زیادی به layer shadow دارد می توانیم به آبجکت سایه دهیم ولی نه سایه افتان ، سایه ای که بیشتر در لبه های آبجکت دیده می شود .

Shading direction : تنظیم جهت زاویه سایه .

Offset :تنظیم فاصله سایه از داخل آبجکت . هر چه این مقدار بیشتر شود سایه دور تا دور لبه را خواهد گرفت .

Blur :تنظیم مقدار نرمی سایه لبه های آبجکت .

Contraction :از  طریق زیاد کردن مقدار این بخش می توانید سایه را از لبه ها به مرکز نزدیک کنید .

Shading color : توانایی تغییر رنگ سایه .

 

 motion blur :این بخش در واقع همان افکت motion blur هست که اگر این بخش را فعال کنید تنظیمات اولیه ای که وجود دارد حالت مناسبی از این افکت در اختیار شما قرار می دهد .

  Frame count :تنظیم تعداد کپی که از این لایه باید پشت سر هم قرار گیرند تا این افکت حاصل شود ، هر چه این مقدار بیشتر باشد خروجی کار شما طولانی تر خواهد بود ، از مقدار زیاد این بخش در حرکات اغراق آمیز یا برای ایجاد افکت کارتونی استفاده می شود .

Frame skip : تنظیم فاصله بین فریم های افکت blur ، هر چه این مقدار بیشتر باشه فاصله بین فریم ها بیشتر میشه .

 Start opacity و End opacity: تنظیم درجه وضوح افکت blur در شروع و پایان ، اگر مقدار این دو عدد برابر 100 باشد این افکت کاملا مات خواهد بود .

Blur radius : تنظیم شعاع افکت motion blur .

masking :این بخش برای لایه های ماسکه به کار میرود .لایه های ماسکه منطقه قابل رویتی از یک لایه را کنترل می کنند که در خروجی کار بخش ماسکه شده دیده نمی شود (تمام آبجکت هایی هم که در این لایه قرار دارند نیز دیده نمی شوند )

اگر نوع لایه از نوع group و یا bone باشه وقتی وارد تنظیمات masking شویم ،No masking in this group را خواهیم دید یعنی هیچ لایه ماسکه شده ای وجود ندارد .

حال اگر گزینه ماسکه شدن را فعال کنیم از طریق گزینه Mask on - reveal all ، به این معنی خواهد بود که حالت ماسکه فعال و تمامی لایه ها بطور کامل دیده می شوند ولی اگر Mask on - hide all را فعال کنیم به این معنی است که حالت ماسکه فعال ولی تمامی لایه ها غیر قابل رویت می باشند ، این گزینه استفاده بیشتری نسبت به دیگر گزینه های حالت ماسکه دارد .

خوب حالا اگر نوع لایه غیر از group و یا bone باشه شامل این گزینه هاست :

Mask this layer : برش لایه مورد نظر از قسمت ماسکه .

Don't mask this layer : از طریق فعال کردن این گزینه کلیه اعمال ماسکه کردن برای لایه مورد نظر غیرفعال میشه .

Add to mask : اضافه کردن به بخش ماسکه ، در این قسمت لایه ای که بالاتر از ما بقی لایه ها قرار گرفته رویت خواهد شد .

 Add to mask, but keep invisible : اضافه کردن لایه به ماسکه ولی در خروجی دیده نمی شود .

 Subtract from mask : از این بخش برای جدا کردن بخشی از یک ماسک استفاده می شود مثلا ایجاد یک سوراخ در یک ماسک .

Clear the mask, then add this layer to it : این بخش لایه را به حالت transparency تبدیل می کند .

بخش ماسکه کردن لایه ها خیلی بخش مفیدی است چون با توجه به ابزار قدرتمندی که داراست توانایی ما رو برای انجام خیلی کارهای سخت بالا میبره ، پس این بخش رو خوب یاد بگیرید .

در پست های بعدی بیشتر راجع به masking توضیح میدم و مثال کار می کنیم تا بهتر متوجه بشید .

  vectors :این بخش تنها برای لایه های vector  فعال خواهد بود و تنظیمات خط دور و رنگ درون آبجکت ها را حاوی میباشد ،در این قسمت با اجرای افکت noise روی خط دور و رنگ درون به نتایجی جالبی می رسیم .

noise setting

noisy out lines : افکت noise برای خط دور اجرا شود .

 noisy fills :افکت noise برای رنگ درون اجرا شود .

animated noise :افکت noise متحرک شود .

Offset :فاصله آبجکتی که دارای افکت noise میباشد از آبجکت اصلی .

Scale :هر چه عدد scale بزرگتر باشد حرکت نرمتری در لبه ها خواهیم داشت و هر چه کمتر باشد حرکت خشکی در لبه ها خواهیم داشت .

Extra lines :تعداد خط های که باید کپی شود برای ایجاد این افکت را مشخص می کند .

 Depth Sort

 این بخش برای لایه هایی از نوع bone , group استفاده میشه ، این بخش شامل دو چک باکس هست که اولی Sort layers by depthهست به معنای اینکه با فعال کردن این گزینه لایه ها بر اساس فواصل متفاوتی که نسبت به دوربین دارند جلو یا پشت هم قرار می گیرند و مرتب می شوند .اما چک باکس دومی Sort by true distance هست که به معنای قرار گرفتن لایه ها بر اساس فاصله واقعی آنها نسبت به دوربین میباشد و بر این اساس مرتب می گردند که در اکثر موارد این گزینه غیر فعال می باشد .

Image

این بخش تنها برای لایه هایی از نوع عکس مورد استفاده قرار می گیرد و شامل :

source image :می توانید از این بخش عکس مورد دلخواه خود را پیدا کنید و استفاده کنید .

avi movie has alph :برای فیلم هایی استفاده می شود که فرمت avi دارند و همچنین دارای کانال آلفا می باشند .

warp using bones :از طریق این گزینه می توانید با استخوان گذاری یک عکس آن را انیمیت کنید . در آینده مفصل توضیح خواهم داد .

 

 Switch

 این بخش تنها برای لایه هایی از نوع switch مورد استفاده قرار می گیرد ، ازطریق اولین گزینه source data می توانید یک فایل از نوع دیتا برای switch  خود تعریف کنید که این دیتا می تواند یک صدای ظبط شده برای کاراکتر  باشد ،از این طریق پس از پیدا کردن فایل صوتی مورد نظر می توانید ببینید که این نرم افزار بر اساس کلیدهایی که برای دهان تعریف کرده اید و در لایه switch  قرار دادید به موقع باز و بسته می شود و lip sync به راحتی انجام می شود ،شما حتی می توانید از طریق برنامه papaygo یک فایل دیتا برای lipsync ایجاد کنید، یا اینکه می توانید بدون استفاده از فایل دیتا بصورت دستی عمل کنید . درآینده این مبحث را کامل تر خواهم گفت .

Interpolate sub-layers این گزینه برای انجام عمل مورف morph در این نرم افزار البته نه بصورت خیلی پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد . خوب بهتره امتحان کنید .

1. یک لایه vector ایجاد کنید و یک مستطیل بکشید و رنگ کنید .

2. یک لایه vector دیگر ایجاد کنید و یک دایره بکشیدو همرنگ مستطیل رنگ کنید .

دو آبجکت را کنار هم قرار دهید .

3.یک لایه switch تعریف کنید و این دو لایه را داخل آن بیندازید و بعد گزینه Interpolate sub-layers را فعال کنید تا مورف به نرمی انجام شود .

4.فریم 1 رفته روی لایه switch کلیک راست کرده و layer 1 را انتخاب کنید .

5.فریم 6 رفته روی لایه switch کلیک راست کرده و layer 2 را انتخاب کنید .

6. حالا play کنید و نتیجه را ببینید .

http://www.4shared.com/file/184659287/d2bc63d7/morph.html

 Particles

این بخش تنها به لایه های ذره ای تعلق دارد و در مباحث آتی توضیح خواهم داد .

3D Options

این بخش نیز تنها برای لایه های 3d فعال هست ،گزینه هایی که موجود هست شامل :

Default color وEdge color : تغییر رنگ خط دور و آبجکت می باشد در صورتی که تمایل به تغییر آن داشته باشیم .

Polygon orientation : قرار دادن آبجکت 3d بر اساس جهت عقربه ساعت یا خلاف جهت عقربه ساعت .

Edge offset :فاصله خط دوری را که تعریف کردید با آبجکت مشخص میکند اگر این مقدار صفر باشد خط دوری نخواهیم داشت .

Warp using bones : ازاین طریق می توانید مدل 3d را استخوان گذاری کرده و حرکت دهیم .(خیلی محدود)

Note

تنها برای لایه هایی از نوع note  فعال هست و از این بخش می توانید محتوای این لایه را تغییر دهید .(متنی که نوشته شده )

امیدوارم موفق  باشید

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 



موضوع مطلب : آموزش انیمیشن / آموزش anime studio / layer setting