انیمیشن
آموزش انیمیشن و نرم افزارهای مرتبط به علاقمندان
 
 
۱۳۸۸/۱٢/۱٢ :: ۱:٠۳ ‎ب.ظ ::  نويسنده : یلدا نصیریان فرد

خوب کم کم داریم به پست های آخر از بخش انیمه استودیو می رسیم .

اینبار می خوام درباره افکتها  براتون پست بذارم .

خوب particle ها چه هستند ؟ در این رابطه قبلا در پست   توضیح دادم ،حالا می خواهیم با تنظیمات این بخش بیشتر آشنا بشیم .ازاین بخش برای ساخت افکت ذرات معلق و در حال پرواز در هوا استفاده میشه ، مثل :آب ،دود ،گروهی از حشره ها .

این پروژه رو دانلود کنید :

http://depositfiles.com/files/0rsbe1xa5

خوب 4 تا لایه داریم ،هر یک از این لایه ها شامل یک لکه هستند ،می تونید برای اینکه بهتر ببینید zoom کنید .

 1.png

  با این لکه ها می خواهیم افکت دود رو درست کنیم .خوب play کنید ، اولا دور لایه لکه از افکت soft edges fill effect و ثانیا از خاصیت transparencey هم از فریم 48 به بعد استفاده شده .

 2.png

 

 

یک لایه جدید از نوع Particle درست کنید و تمامی لایه ها را داخل آن drag&drop کنید ،مثل شکل زیر :

3.png

وقتی play  میکنیم آن چیزی که هدف ماست تا افکت دود ایجاد بشه هنوز حاصل نشده پس روی لایه particle دوبار کلیک کنید تا پنجره Layer Settings باز بشه و به قسمت particle برید و به تنظیمات خوب دقت کنید :

  • Particle lifetime: 48
  • Orient particles: unchecked
  • Velocity: 0.3
  • Velocity spread: 0.05
  • Acceleration: دستگیره زاویه به سمت راست و روی صفر 
  • Rate: 0.5
  •  4.png

     توجه کنید که در رنگ امیزی هر یک از لایه ها از درجه های متفاوتی از رنگ طوسی استفاده شده .خوب حالا play کنید و نتیجه رو ببینید .

     http://depositfiles.com/files/0tx4hj75o

    وقتی خروجی avi یا quick time میگیریم ، تقریبا مثل دود یک دودکش کشتی میمونه .

    بریم سراغ مثال بعدی :

    این پروژه رو دانلود کنید :

    http://depositfiles.com/files/upaws3na8

    5.png

    حالا play کنید ؛ نتیجه رو دیدید ؟ می خواهیم یه سری تغییرات ایجاد کنیم .

    http://depositfiles.com/files/c9vkquer8

    6.png 

    پس روی لایه particle دوبار کلیک کنید و به بخش layer setting و بعد particle برید و تنظیمات زیر رو انجام بدید :

     

    7.png 

    حالا play کنید ؛

    خوب دلیل این تغییرات رو بررسی کنیم .

    Particle count  :تعداد particle رو زیاد کردیم چون به تعداد بیشتری نیاز داشتیم .

    Preview particles :این بخش تعداد کمی از علف ها رو به ما در محیط کاریمون نشون میده بخاطر اینکه سرعت سیستم پایین نیاد.

    Lifetime :وقتی عمر یا مدت زمان دیده شدن رو برابر صفر قرار میدیم به این معناست که هیچوقت particle از بین نره .

    Source width : پهنای source رو بالا بردیم تا پوشش خوبی بر روی screen ایجاد کند .

    Source height :این بخش ویژگی تخت بودن علف هاست که برای ما قابل استفاده نیست .

    Source depth :این بخش برای پراکندن علف ها در راستای محور z هست تا ایجاد عمق بکنه .

    Velocity and Velocity spread :این بخش رو برابر صفر قرار میدیم تا از پرواز کردن علف ها جلوگیری کنیم .

    Acceleration and Rate :این بخش رو برابر صفر قرار میدیم تا از پرواز کردن  علف ها جلوگیری کنیم .

    Randomize playback :بصورت رندم انیمیت علف ها رو انجام میده .

    وقتی Source depth روی عددی غیر صفر تنظیم شه لایه های particle رو بر اساس اون عدد در راستای محور z قرار میده ،این بخش در انیمیت هایی مشابه این خیلی مهم هست ،مثل جایی که ازدحام و همهمه مردم هست .

    خوب حالا تنها ایرادی که وجود داره اینه که زمین و علف ها جدا از هم هستند پس حالا کافیه ابزار translate رو انتخاب کنید و جای لایه grass رو تنظیم کنید .

    8.png

    نتیجه :

    9.png

     

    http://depositfiles.com/files/aj90gc84d

    خوب بهتره حالا مثال ازدحام جمعیت رو کار کنیم ؛پروژه زیر رو دانلود کنید :

    http://depositfiles.com/files/dh2wqxfyn

    این پروژه شامل چند کاراکتر هست که همگی از روی یک کاراکتر کپی شدند و فقط رنگ شان تغییر کرده .گزینه Randomize playback نقش مهمی رو در این انیمیت ایفا میکنه ؛ یکبار play کنید و نتیجه رو ببینید :

    10.png 

    http://depositfiles.com/files/irwwb5p4l

    خوب حالا به layer setting و بخش particle از لایه crowed برید و تیک check box ،Randomize playback  رو بردارید و یکبار دیگه play کنید :

    http://depositfiles.com/files/aj90gc84d

    توجه کنید که در اینجا گزینه depth of field نیز فعال می باشد تا لایه ها یکی جلوتر و دیگری دورتر باشند .

    خوب حالا بریم سراغ چگونگی استفاده از script ها در یک پروژه .

    پروژه زیر رو دانلود کنید :

    http://depositfiles.com/files/gn7zk2fv1

    play کنید ، چیزی که می بینید حرکت یک موشک در هواست ؛

    11.png

     

    کاری که می خواهیم انجام بدیم اضافه کردن دود به این موشک هست ،برای این کار به Scripts->Particle Effects->Smoke برید و در منویی که ظاهر میشه تنظیمات زیر رو انجام بدید :

     

    12.png

    با انجام این کار یک لایه جدید بنام smoke در بخش layer اضافه میشه ،

     

    13.png

     وقتی دوباره play می کنیم ،افکت دود جدای موشک هست پس لایه smoke را با drag&drop داخل لایه rocket group میندازیم و به کمک ابزار translate layer جایگاه دود رو زیر موشک تنظیم می کنیم ؛

    14.png 

     و دوباره play  می کنیم .

     http://depositfiles.com/files/jqkgbpwje

    خودشه ! درست شد .

    15.jpg

     

    همونطور که متوجه شدید رندر کردن و خروجی گرفتن از این پروژه خیلی طولانی شد بعدا میریم  سراغ اینکه چطور با این مشکل برخورد نکنیم .

    حالا یه افکت دیگه از این منو رو امتحان می کنیم بنام Sparkles .

    این پروژه رو دانلود کنید :

    http://depositfiles.com/files/p4xmjb7iv

    اینجا هم دقیقا مراحل بالا تکرار شده ، یعنی ما یه عصای جادویی داشتیم بعد به اون یه افکت که شامل ذرات درخشنده ای هست اضافه می کنیم و بعد جایگاه particle رو مشخص کرده و داخل لایه wand group میندازیم تا حرکتشون هماهنگ شه .

    نتیجه :

    16.jpg

     

     http://depositfiles.com/files/v458xqcmz

    خوب حالا بررسی کنیم چطور سرعت خروجی گرفتن رو بالا ببریم .

    این پروژه تموم شده رو دانلود کنید :

    17.jpg

     

    http://depositfiles.com/files/52ey06zrr

    play کنید و خروجی بگیرید ؛ نتیجه :

    http://depositfiles.com/files/8dtucob6z

    می بینید که خروجی گرفتن چقدر طول میکشه ؛ چی کار کنیم ؟

    1.Do not premultiply alpha این گزینه را تیک بزنید ، این بخش لایه های آلفا رو برای composite آماده میکنه .

    18.png

     

    2.بعد از اینکه این مرحله رو ok کردید ،وارد بخش دیگه میشید که باید آدرس بدید تا فایل رندر شده آنجا قرار بگیره ،و بعد پنجره ای ظاهر میشه مثل زیر :

     19.png

    این تغییرات رو انجام بدید .

    با انتخاب گزینه  +mlion of colors کانالهای آلفا فعال می شوند .

    رندر بگیرید و سرعت خروجی رو چک کنید ؛ 

     حالا می خواهیم چگونگی استفاده فیلم در لایه از نوع image رو بررسی کنیم که در پست های قبلی گفته بودم ولی توضیح نداده بودم .

    همین فیلمی رو که الان خروجی گرفتید import کنید ، میبینید که با یک لایه image در پنجره لایه ها ظاهر میشه ،این لایه رو کمی به چپ با ابزار translate layer جابجا کنید ؛

     

    20.png

    حالا به فریم 12 برید و فایل فیلم رو باز import کنید یا بندازید در پنجره اصلی ،

     

    21.png

    این کار رو چند بار دیگه در فریم های 17 و 27 و33و 46 و54 تکرار کنید و نتیجه را ببینید :

     

    22.png

     http://depositfiles.com/files/ursbfcwc8

    خوب دیدید با اینکه تعداد لایه های انفجار زیاد بود رندر چقدر سریعتر انجام شد، این بدلیل استفاده از یک لایه فایل particle بود که بصورت فیلم بود و تنها کاری که نرم افزار انجام داد ، composite این چند لایه بود .

    اینم لینک دانلود این پروژه هست اگر مشکل داشتید بررسی کنید :

    http://depositfiles.com/files/7o5jm4d3x

     

    شاد و سرحال باشید



    موضوع مطلب : آموزش anime studio / دود / علفزار / موشک-انفجار