***anime studio-4***

دوستای خوبم امیدوارم مطالب مفید و مفهوم باشه ، من منتظر سوالهای شما هستم ، هر اشکالی هست مطرح کنید تا جایی که در توانم باشه کمک میکنم .

خوب اینبار می خوام براتون درباره پنجره time line و یک انیمیت ساده پست بذارم .

همونطور که در شکل میبینید

timelinewnd.png

این پنجره ، پنجره time line هست خوب حالا نوبت به بررسی می رسه .

keyframes :فریم های کلیدی ، فریم های اصلی ما هستند که پایه حرکت مورد نظر را ایجاد می کنند (در بعضی موارد هم کل حرکت با کلیدها حاصل میشود) و برای نرمی و کامل شدن حرکت نیازمند فریم های میانی(between) هستیم که این نرم افزار خودکار این عمل را انجام میدهد به شرط اینکه کلیدهای مناسب و درستی تعریف کرده باشیم ، فریم های کلیدی در پنجره time line با دایره نمایش داده می شوند .

نکته : خط قرمز رنگی که در این پنجره میبینید (از فریم 0 تا 17) به معنای وجود یک سیکل حرکتی هست به طول 18 فریم که در بخش های بعدی مفصل توضیح خواهم داد .

selected keyframes : فریم های کلیدی انتخاب شده با رنگ قرمز مشخص میشوند . دو راه برای انتخاب فریم های کلیدی وجود دارد : 1. drag کردن روی key frame های مورد نظر ، 2. نگه داشتن همزمان کلید shift و انتخاب کردن key frame ها با کلیک بر روی آنها .

 animation channles : کانالهای انیمیشن در واقع بخشی هست که به شما نشان میدهد فریم های کلیدی در کدام کانال قرار گرفته مثلا در بخش translation یا جابجایی و یا در بخش scale  یا تغییر ابعاد هست و یا ... .

current frame : شماره فریمی را که نوار لغزنده بر روی آن قرار دارد را به شما نشان میدهد .

time ruler : نوار زمان بخشی است دامنه کاری شما را بر اساس فریم نمایش میدهد ، البته اگر توجه کرده باشید به طور پیش فرض به ازای هر 24 فریم ، یک ثانیه تعریف شده است .تنظیم این تعداد فریم دلخواه بوده و از طریق بخش project setting قابل تغییر است . اگر در این نوار بیشر دقت کنیم بخشی را میبینیم که با رنگ بنفش highlight شده است این بخش ، بخشی است که شما در خروجی این تعداد فریم را خواهید دید (از فریم 1 تا 30 ) و برای بیشتر یا کمتر نمودن این محدوده کافی است به سراغ  بخش project setting  برویم .

onionskin indicator : این قسمت فریم یا فریم های بعدی و قبلی را بصورت خطی به شما نمایش می دهد و برای اعمال این تغییر کافیست بر روی فریم یا فریم های مورد نظر یکبار کلیک کینم و برای برداشتن نیز باید روی همان فریم های منتخب بار دیگر کلیک کنیم .(مثل میز نور عمل می کند) البته بیشتر از 8 فریم نمی تواند نمایش دهد .

Controlling Time

خوب نوبت رسید به کنترل زمان ، همونطور که در شکل زیر میبینید

playback.png

rewind :به اولین فریم بر می گردد .

step back : یک فریم به عقب بر میگرداند .

stop : پخش می ایستد .

play : فریم هایی که در دامنه تعریف شده میباشند را پخش می کند و بصورت حلقه ای (loop) تکرار می شود .

step forward : یک فریم به جلو میبرد .

jump to end : به آخرین فریم می پرد .

توجه کنید که این بخش از پنجره time line  جدا بوده و جزو بخش main menu  میباشد .

نکته : با فشردن کلید space  از صفحه کلید نوار لغزنده به حرکت در میاید و play میشود .

نکته : برای تعییین دامنه فریم ها راه دیگری نیز وجود دارد ، کلید alt  را نگه داشته و همزمان( با انتخاب فریم مورد نظر) کلیک چپ شروع دامنه و کلیک راست پایان دامنه را مشخص کنید ، مثلا من می خواهم شروع دامنه فریم 20 بوده پس کلید alt را نگه میدارم و روی فریم 20 رفته و کلیک چپ می کنم و می خواهم پایان دامنه فریم 60 باشد پس کلید alt  را نگه داشته به فریم 60 رفته و کلیک راست میکنم همانطور که میبینید دامنه بنفش رنگ به دامنه دلخواه شما تبدیل شد .

اگر بر روی گزینه setting در پنجره time line کلیک کنید ، پنجره دیگری باز می شود که شامل گزینه هایی می باشد که در شکل زیر آمده با فعال کردن هر یک از آنها می توانید کلیدهایی را که در هر کانال ایجاد کرده اید ببینید .

12222.png

نکته : اگر دقت کنید بالای این پنجره یه منو وجود داره بنام default interpolation که بصورت پیش فرض روی smooth  تنظیم شده و اما گزینه های دیگه چی هستند

ease in/out : حرکت کند شونده و تند شونده .

linear : ایجاد یه حرکت خطی از یه key frame به keyframe بعدی . یه حرکت خشک مکانیکی ایجاد میکنه .

step :در این حالت آبجکت از یک key farem به keyframe بعدی میپرد .

noisy :ایجاد یه حرکت نامنظم در آبجکت .

cycle :ایجاد سیکل حرکتی .

Working with Keyframes

کار کردن با key frame ها خیلی ساده هست کافی است که key frame یا key frame های مورد نظرتون رو انتخاب کنید و بعد آنها رو کپی یا پاک کنید و یا حرکت بدهید . خوب حالا چطور ؟

copy/paste :استفاده از کلید alt+c برای کپی و alt+v برای paste .

delet :برای پاک کردن کافیه کلید del رو از صفحه کلید بزنید یا کلید alt و back space  رو همزمان بزنید .

movement : برای جابجایی key frame ها کافیه اول انتخاب کنید و بعد با drag کردن به چپ و راست اونها رو جابجا کنید .

نکته :همچنین شما می تونید از سه دکمه ای که در بالای پنجره time line قرار دارند هم استفاده کنید .copy/paste/delet

نکته : علامت + و - که در پنجره time line  وجود داره برای فشرده و باز  کردن بخش key frame ها بکار میره .

Graph Mode

اگر روی این قسمت کلیک کنید با یک منوی بازشو روبرو خواهید شد که گزینه eneble graph mode  در آن موجود است و با انتخاب این گزینه حالت گراف فعال میشود ، در پنجره گراف هم مانند پنجره time line کانالهای مختلف لایه ها وجود دارند فقط key frame ها به شکل خط دیده می شوند . به شکل زیر دقت کنید

timeline_graphmode.png

در این بخش ما در راستای افقی فریم ها رو داریم و در راستای عمودی کانالها رو و اگر بخواهیم همه کانالها رو با هم فعال کنید بیشتر از اینکه مفید واقع بشه بهم ریختگی و نا منظمی ایجاد شده .پس از بخش setting  پنجره time line کانالهای مورد نظر رو فعال می کنیم .

در پنجره گراف کانالی که key frame هایش نشان داده شود فعال محسوب میشود و می توان بر روی آن تغییرات ایجاد کرد و این عمل چگونه انجام می پذیرد ؟ کافیست روی کانال مورد نظر دوبار کلیک کنید تا key frame هایش نمایان شوند .

key farme هایی که در گراف وجود دارند مثل سایر keyfarem ها پاک و کپی و ... می شوند .شما می توانید کkey frame ها را در راستای افق با نگه داشتن کلید ctrl و در راستای عمود با نگه داشتن کلید alt جابجا کنید .

نکته : اگر بر روی key frame های موجود در پنجره گراف کلیک راست نمایید قادر خواهید بود از حالتهای linear , ease in/out , .... استفاده کنید و یا حتی می توانید یک key farem جدید اضافه کنید .

نکته : دوستای خوبم اگر دقت کنید وقتی روی یکی از کانالها کلیک می کنیم تا keyframe هاش رو ببینیم مثلا در کانال جابجایی ، میبینید که سه تا خط گراف وجود داره در حالیکه شما فقط جابجایی رو انتخاب کردید ، خوب نگران نباشید این سه خط مربوط به همان جابجایی هستند ولی هر کدام برای یک محور .(محورهای x,y,z) خوب حالا چگونه تشخیص دهیم که کدام x,y,z هست ؟ گرافی که ضخامتش از همه کمتر است محور x و گرافی که از همه ضخیم تر است محور z و گرافی که ضخامتش بین این دو قرار دارد محور y هست .

نکته : اگر تعداد key frame ها در راستای افق یا عمود زیاد بود  برای zoom کردن دو راه وجود دارد : 1. اگر روی گزینه graph در پنجره گراف کلیک کنید پنجره ای باز میشود که تنظیمات قابل تغییر وجود دارد و راه دیگر استفاده از arrow keys می باشد بالا و پایین برای zoom  و نگه داشتن shift و استفاده از بالا و پایین برای بالا و پایین کردن گراف .

خوب اینم از پنجره time line ، فکر کنم دیگه وقتشه که بریم سراغ یه انیمه که هم خستگی مون رفع بشه هم یه تجربه انیمه در این نرم افزار رو کسب کنیم .

می خواهیم حرکت یه کرم سبز نیمه چاق زبان رو انجام بدیم .

خوب دوستای خوبم همون طور که می دونید در گذشته برای ایجاد یک انیمه فریم به فریم طراحی می کردند و هر فریم کیم متفاوت تر از فریم دیگر بود . اینجا ما می خواهیم یه تجربه ای نزدیک به این رو کسب کنیم البته نکته قابل ذکر این هست که روش کار این نرم افزار این چنین نیست بلکه شما طراحی کاراکتر و .. . رو انجام می دهید بعد از طریق bone (استخوان) یا vector (نقاط) انیمیت رو انجام میدهید به این صورت که فریم های کلیدی رو در زمانهای مناسب ایجاد می کنید و بعد خود نرم افزار فواصل آنها رو با فریم های میانی پر میکنه .

خوب بریم سراغ انیمیت کرم سبز

1. یک پروژه جدید باز کنید .file____ new

2. در جعبه layers یک لایه بصورت پیش فرض وجود دارد در این لایه کرمی به شکل زیر ایجاد کنید در هنگام رنگ آمیزی دقت کنید گزینه های auto fill , auto outline , auto closed فعال باشند ..(برای کشیدن کرم می توانید از add point یا freehand استفاده کنید )

(2) 2.png

3.یک لایه جدید ایجاد کنید این لایه اتوماتیک بنام layer 2 میباشد .

(2) 5.png

در این قسمت برای راحتی کار به فریم 2 رفته و onion skin  را در فریم 1 روشن می کنیم حالا کرم جدید را در لایه دوم کشیده ویا از لایه یک کپی کرده و این تغییرات رو ایجاد می کنیم .

4. لایه دیگری ایجاد کنید به نام layer 3 و کرم زیر را ایجاد کنید .

(2) 6.png

اینبار onion skin فریم 2 را روشن می کنیم و در فریم 4 رفته کرم را ایجاد می کنیم .

5. 6 لایه دیگر به همین ترتیب ایجاد می کنیم تا حرکت کرم کامل شود در نهایت باید نه لایه داشته باشیم  بعد یک لایه switch با نام green worm  ایجاد کرده و بعد این نه لایه را داخل آن drag می کنیم و بعد به فریم های مورد نظر رفته روی لایه switch کلیک راست کرده و به ترتیب لایه ها را در فریم های مناسب انتخاب میکنیم مثلا به فریم x1 میرویم و لایه 1 را انتخاب می کنیم و بعد به فریم x2 رفته و لایه 2 را انتخاب میکنیم و به فریم x3 رفته و لایه 3 را انتخاب می کنیم و این کار را چند بار تکرار می کنیم تا حرکت کرم حاصل شود . دوستای عزیز فواصل x1,x2,x3 باشه به عهده خودتون تا زمانبندی رو تمرین کنید .در نهایت کارتون رو از منوی file  ذخیره کنید .(save)

حاصل به این صورت هست (اگه مشکل داشتید حتما بگید)

http://www.4shared.com/file/176532034/3baf3c42/kerme_sabz.html

 

با انرژی و شاد باشید

 

 

 

 

/ 5 نظر / 25 بازدید
هادی سرلک

سلام با تشکر از شما آموزش عالی بود فقط یک یادآوری بعد از ساخت نه لایه به فریم صفر رفته بعد لایه switch را ایجاد کنید تا به مشکل نخورید

منشی زاده

درود بر شما تبریک و خسته نباشید میگم برا آموزش بسیار خوبتان در نرم افزار انیمه استودیو . میخواستیم اینکار را شروع کنیم که دیدیم شما به این خوبی قبلا اینکار را کرده اید . بسیار عالیست و ستودنی

alireza

سلام خیلی اموزش خوبی بود فقط onion skin چیه و کجاست؟[لبخند][متفکر]

علی

salam age mishe hamin amozesh haro be sorat video dar biyarid kheili ali mishe ,amozeshaton kheili aliye ba tashakor.