***anime studio-2***

سلام به همه دوستای عزیز

خوب ، اینبار می خواهیم بریم سراغ جعبه layers .لبخند

اول یه مقدمه بهتون بگم ،خوب می دونید که ابزار draw ، ابزاری هست برای طراحی ، در واقع با توجه به اینکه این نرم افزار یه نرم افزار برداری هست یعنی ما با vector (نقطه) سر و کار داریم پس طراحی ما از یه سری وکتور ساخته شده .

برای شروع کار سراغ منوی  file  رفته ،new  را انتخاب میکنیم تا پروژه جدیدی باز شود ، برای اینکه بخواهیم کارمون رو با ابزار draw  شروع کنیم نیاز به یک لایه داریم تا مراحل کاریمون اونجا انجام بشه .پس بریم با لایه ها آشنا بشیم .

کار با لایه ها خیلی ساده است و برای کسانی که با فتوشاپ کار کردند خیلی مفهوم تره .از خود راضی

 

(2) layerwnd.png

 

خوب این عکس ، جعبه لایه ها رو نشون میده .همونطور که می بینید layer toolbar در واقع ابزار لایه ها رو به ما نشون میده و parent layer  لایه والد یا اصلی  ، sub layer لایه فرزند یا فرعی هستش و همون طور که میبینید نشانه فعال بودن هر لایه این هست که high light میشه و با یک بار کلیک کردن روی لایه مورد نظر این عمل انجام میشه .

خوب اینجا می خواهیم یه لایه رو به تنهایی بررسی کنیم .

(2) layer.png

 

هر لایه دارای سه بخشی هست که بالا در عکس میبینید که شامل اسم لایه ، نوع لایه و قابلیت دیدن لایه هست . خوب اسم لایه که با دوبار کلیک کردن روی لایه قابل تغییر هست ، نوع لایه شامل :vector, image, group, bone, switch, particle, 3D, و note هست ،البته در نوع لایه به شکل هر لایه هم توجه کنید که کنار اسم لایه قرار داره،قابلیت دیدن لایه همون چشمهایی هست که در کنار لایه قرار داره اگر چشمها باشند نشانه قابل رویت بودن یا visible لایه هستند و اگر نباشند به معنای غیر قابل رویت بودن یا invisible لایه هستند که این عمل هم تنها با یکبار کلیک کردن روی چشمها انجام میشه .

بهتره قبل اینکه این بخش تموم بشه انواع لایه ها رو هم بررسی کنیم .چشمک

vector : این لایه (وکتور) متداولترین لایه ای هست که در این برنامه مورد استفاده قرار می گیره . بیشتر کارهایی که شما انجام می دهید با vector هست و بیشتر  ابزارهایی که در این برنامه وجود داره برای ویرایش نقاط تعبیه شده و در نهایت کار ما رو آماده می کنه تا به مرحله استخوان گذاری(bone) برسه .

نقاطی که در لایه وکتور ایجاد می شوند برای ایجاد خط ، شکل و ... دوبعدی بکار می روند ، اگر در برنامه های دیگه دقت کرده باشید بطور مثال اگه ما بخواهیم یه نوشته داشته باشیم باید اول یه لایه به نام text  ایجاد کنیم ولی در این برنامه اینطور نیست چون ما تمام آبجکت هایی که بوجود میاریم متشکل از نقاط (curves) هستند .

پس یک مزیتی که میشه برای این برنامه در نظر گرفت اینه که ما نگران نیستیم که لایه هایی از انواع مختلف برای ایجاد یک آبجکت داریم بلکه تمامی کارهای ما با نقاط انجام میشه .

مزیت دیگری که این برنامه داره خاصیت welding (بهم پیوستگی) نقاط هست . در واقع شما می تونید برای بهم پیوستن دو یا چند نقطه از این خاصیت استفاده کنید .

 image : این لایه به شما امکان import (وارد کردن) عکس ها رو میده ، از این راه شما می تونید عکس کارهای خودتون رو از برنامه های دیگه وترد این برنامه کنید ولی نمی تونید پیکسل های این عکس ها رو ویرایش کنید ولی می تونید اعمالی مثل تغییر سایز ، چرخش و جابجایی رو برای این نوع لایه ها انجام بدید . البته در مرحله استخوان گذاری کارهای بیشتری می تونید در این لایه ها انجام بدید که بعدا در بخش bone بهتون میگم .

نکته :بهترین فرمتی که برای عکس های import شده میشه استفاده کرد ، PNG هست به این علت که این فرمت دارای کیفیت بالاتر و تراکم مناسب هست و همچنین از کانالهای آلفا برای افکت transparency حمایت می کنه .

فرمت پیشنهادی خود این برنامه PNG  هست ولی فرمت های دیگه هم import میشن مثل :JPEG, BMP, Targa, یا GIF images.

شما برای import کردن فیلم هاتون هم می تونید از لایه image  استفاده کنید ، در واقع شما فیلم هاتون رو در قالب یه image  میارید و بعد میتونید روی فیلم تون edit (ویرایش) انجام بدید .

group : این لایه به شما امکان جمع آوری چند لایه فرعی رو در یک لایه اصلی میده و اگر شما روی visibilyty یا effect  این لایه تغییری ایجاد کنید تمامی لایه های فرعی نیز پیرو این تغییرات خواهند بود .

یه مثال برای اینکه این لایه رو بهتر بشناسید . فکر کنید ما یه کاراکتر داریم و اعضای صورتش مثل چشم ها ، لب ، بینی ، مو و ... هر کدوم در یک لایه مجزا از نوع vector قرار دارند برای ایجاد نظم و راحتی کار خودمون برای حرکت دادن سر کاراکتر می تونیم همه اونها رو در یک لایه از نوع group قرار بدیم پس تمامی لایه های vector که ایجاد کردیم میشن لایه های فرعی یا فرزند و یک لایه مثلا بنام سر کاراکتر (group) میشه لایه والد یا اصلی .حالا این کار چجوری انجام میشه سوال کافیه لایه یا لایه های فرعی تون رو انتخاب و با drag & drop به لایه والد یا اصلی منتقل کنید .

bone : لایه استخوانی شباهت زیادی به لایه  group  داره ، این لایه هم لایه ها رو جمع آوری میکنه و خودش میشه والد به منظور اینکه : 1. برای آبجکتی که داریم استخوان گذاری انجام بشه(در مرحله پیش تولید) ، 2.در مرحله animate  یا متحرکسازی کار ما با وجود استخوانها راحت تر انجام بشه .

در این بخش مفهوم والد و فرزندی به این معنی هست که اگر لایه والد حرکتی یا چرخشی و یا ... انجام بده لایه یا لایه های فرزند هم از اون حرکت تبعیت می کنند .

switch : این لایه هم شباهت زیادی به لایه group داره با این تفاوت که لایه های فرزند خودش رو تک تک نمایش میده ، شما نمی تونید همه لایه های فرعی رو یکجا ببینید ، خوب این به چه دردی میخوره ؟ lipsync . یعنی شما در چند لایه  vector ، حالتهای مختلف دهان رو طراحی می کنید و بعد همه رو در یک لایه switch  قرار می دهید و بعد با توجه به انیمیت هر جا لازم باشه از لایه مورد نظرمون استفاده می کنیم .خوب حالا برای استفاده کردن از لایه switch  دو راه وجود داره که با هم بررسی می کنیم .

1. manual (دستی) : شما می تونید با راست کلیک کردن روی لایه switch ، منوی کوچکی رو ببنید که باز میشه و در اون اسم لایه هایی که قرار داره نشون داده میشه و شما با حرکت دادن موس روی لایه مورد نظرتون اون لایه رو انتخاب کنید که البته نشانه فعال بودن اون لایه (که انتخاب شده یا نه ) این هست که ببینید کنارش یه علامت تیک وجود داره یا نه .(در این روش باید خودمون محل key frame ها رو مشخص کنیم )

2.automatic (اتوماتیک) :اگر روی لایه switch  دوبار کلیک کنید  پنجره ای با نام layer setting  باز میشود ، به قسمت switch  رفته گزینه source data را انتخاب کنید ، پنجره دیگه ای به اسم select data  باز میشه که در واقع شما از اینجا باید فایلی که صدای پلان مورد نظر رو ظبط کردید انتخاب کنید . خوب همونطور که می بینید  گزینه دیگه  پایین source data  قرار دارند  به نام  interpolate sub-layer  هست که برای نرمی حرکات لایه های فرعی بکار میره یعنی برای اینکه لایه های ما به نرمی به هم دیگه switch  بشن این گزینه رو فعال می کنیم و نکته ای که اینجا وجود داره این هست که می تونیم از این گزینه برای انجام morph های ساده استفاده کنیم . ضمنا این برنامه برای lipsync به روش دوم از برنامه Papagayo استفاده کرده که بر اساس حروف صوتی کار می کنه .(این روش اتوماتیک key frame می زنه )

particle : لایه ذره ، لایه ای هست که می تونه شامل ذرات انفجار ، آتش ، آب ، حباب و یا ... باشه . این لایه دو حالت روشن و خاموش داره که با راست کلیک کردن یه پنجره کوچک باز میشه و در اون turn particles off/on  رو میبینید که اگر on باشه لایه فعال و اگر off باشه لایه غیر فعال خواهد بود .

اگر روی لایه particle  دوبار کلیک کنید تنظیمات لایه رو در قسمت particle  می بینید که به سادگی انجام میشه .نمونه هایی از particle  ها رو در منوی اصلی ،گزینه script  و بعد particle effects  و بعد انتخاب particle  مورد نظر ، می تونید ببینید .

همونطور که در عکس زیر می بینید دو عاملی که در تنظیمات particle  ها مهم هستند ، زاویه و جهت انتشار ذرات هست .

particles.png

 

 3d : لایه سه بعدی ، لایه ای که در پست قبلی در موردش صحبت کردیم ، این لایه امکان import کردن آبجکت های سه بعدی را از برنامه هایی مثل Poser Shade Amapi

رو به شما میده . نکته ای که وجود داره این هست که وقتی شما یه آبجکت سه بعدی رو وارد می کنید اگر اون رو حرکت بدید یا با دوربین دور اون حرکت کنید می تونید پشت مدل تون رو هم ببینید و این در حالی است که آبجکت شما تمامی مشخصاتش رو که در برنامه سه بعدی به اون دادید حفظ کرده مثل texture یا light , ... ولی شما باید توجه داشته باشید که anime studio  یک برنامه دو بعدی هست پس شما نمی تونید از قدرت  3d  زیاد استفاده کنید چون وقتی از bone  برای مدلمون استفاده میکنیم ، bone  دو بعدیه و مدل ما سه بعدی پس اینجا برای ما محدودیت ایجاد میشه .

همونطور که قبلا هم گفتم فرمتی که این برنامه برای 3d قبول می کنه OBJ هست .

note : لایه یادداشت ، لایه ای است که به شما کمک می کنه اگر مطلبی هست که در حین کار باید یادتون باشه یا اینکه اگر بصورت گروهی کار می کنید می خواهید برای انیماتور بعدی پیغام بگذارید که مثلا "فریم 20 بیشتر اغراق کن " از این لایه استفاده می کنید .

نکته ای که وجود داره این هست که این لایه در رندر نهایی کار دیده نمیشه پس با خیال راحت از این لایه استفاده کنید .

نکته :برای جابجایی لایه ها کافی است لایه مورد نظر رو انتخاب و با drag&drop(کشیدن , انداختن) لایه رو به بالا یا پایین لایه یا لایه های دیگه منتقل کنید . 

نکته : شما می تونید برای لایه switch  هم یک لایه bone  تعریف کنید تا حرکات این لایه هم از این طریق قابل کنترل باشه .

نکته : برای ساخت لایه ها حتما باید نوار لغزنده در time line  روی key frame  صفر باشه .

نکته : درصورتیکه چند لایه داشته باشیم  با نگه داشتن کلید  Alt  و کلیک روی جعبه چشمهای یکی از لایه ها ، همه لایه ها visible یا invisible میشوند .

نکته :وقتی یک لایه visible هست تمامی محتویات آن لایه دیده میشه و بالعکس هم صادق هست .

 

نوبت به ابزار لایه ها رسید .

New Layer (2) newlayer.gif

 برای ایجاد لایه جدید هست ، لایه جدید در بالای لایه قبلی فعالی که داشته ایم ایجاد میشود .

Duplicate Layerduplayer.gif

یک کپی از لایه ای که فعال هست ایجاد میکند و در بالای لایه قبلی که فعال بود قرار می گیره . 

Delete Layerdellayer.gif

جهت پاک کردن و از بین بردن لایه ای که انتخاب شده است بکار میرود ، توجه شود که از انجام این عمل مطمئن باشید چون قابل بازگشت (undone) نمی باشد . 

Layers Settings layeropt.gif

 وقتی روی این گزینه کلیک می کنید صفحه جدید دیگری باز میشود که تنظیمات گوناگونی از لایه ها را در اختیار ما قرار می دهد ، در مرحله بعدی به تشریح کامل این قسمت میپردازم.

خوب دوستهای خوبم امیدوارم مطالب مفید باشه ، هر جا اشکال داشتید حتما به من بگید با هم پیش بریم .

خستگی برای دوستداران انیمیشن بی معنیه پس با انرژی تمرین کنید  .مژه

 

 

/ 18 نظر / 30 بازدید
نمایش نظرات قبلی
نعیما

مرسی از مطالبتون می خواستم اگه میشه لطفا سریال انیم استدیو۷ رو هم بذارید

yashar1374

سلام[لبخند] لطفا به ttgame يه نگاهي كنيد شايد حضور شما تو اونجا موثر باشه [چشمک]. ( اين پيا تبليغاتي نيست[تلفن] ) [گل][گل][گل]

yashar1374

سلام[لبخند] لطفا به ttgame يه نگاهي كنيد شايد حضور شما تو اونجا موثر باشه [چشمک]. ( اين پيام تبليغاتي نيست[تلفن] ) [گل][گل][گل]

micki

karo kasebie ma ro kesat kardi khanom.... man bara amoeshe innarm afzar tadris khososi mikardam..... . ama bazam mamzon bazijahash yadam raft bod...

yashar

سلام ببخشيد اين آموزش با آموزش موهو چه فرقي داره ؟!!!

بابک

دست گُلتون درد نکنه.فوق العاده یعنی سایت عالیه شما.برای گرفتن خروجی با کیفیت کل نرم افزارو گشتم پیداش نکردم.دیگه نمیدونم چی بگم.واقا ممنون.[دست]

حسین

سپاس از شما می خواهمANIME STUDUO از صفر شروع کنم ایا سی دی اموزش داره

sepehr

چجوری باید استخوان گذاشت

طوطی

سلام.مطلب خوبی بود و ممنن از شما..من یک اشکالی دارم.من می خوهم انیمیشن یک ادم را بسازم که از بالا پرت میشه و وقتی خورد زمین اجزای بدنش از هم جدا بشن.مشکل اینجاست که بعد از ساخت اجزای بدن توی هوا از هم جدا شدن!لطفا راهنماییم کنید.ممنون.[گل]

طوطی

بسیار ممنون از جواب خوبتون.ببخشید شما از نرم افزار پاپاگایو هم اطلاع دارید؟